Sony pastaruoju metu kelia nemažai aistrų tarp geimerių – nuo svarstymų kelti PlayStation 5 kainas iki Stellar Blade PC versijos ribojimų ir Denuvo DRM pridėjimo. Atrodo, kad kompanija nusprendė, jog geimeriai turi padengti visas jų problemas – nesvarbu, kad tai JAV tarifai, kentės visi, įskaitant ir mus, Lietuvoje.
PS5 kainos kyla: Sony permeta tarifų naštą žaidėjams
Sony neseniai per savo finansinę ataskaitą paskelbė, kad svarsto kelti PlayStation kainas visame pasaulyje, reaguodama į JAV prezidento Donaldo Trumpo įvestus tarifus. Pasak Sony finansų direktoriaus Lin Tao, tarifai kompanijai kainuos apie 100 mlrd. jenų – tai yra maždaug 605 mln. eurų. Norėdama sušvelninti šį smūgį, Sony svarsto dvi galimybes: kelti kainas vartotojams arba perkelti gamybą į JAV.
Nors tarifai taikomi tik JAV rinkai, Sony planuoja kainas didinti globaliai – įskaitant tokias šalis kaip JK, Australija ir didžioji dalis Europos, kur PS5 kainos jau prieš mėnesį buvo pakeltos. Sony teigia, kad taip siekiama „paskirstyti kaštus“. Tačiau tai skamba kaip silpnas pasiteisinimas – ypač kai prisimename, kad Sony uždirbo apie 7 mlrd. eurų gryno pelno per fiskalinius 2024 metus. Tai tik dar vienas antausis tiems, kas už JAV ribų jau metų metus permoka. Akivaizdu, kad Sony naudojasi situacija pelnui didinti, o ne problemoms spręsti.
Dar labiau erzina tai, kad tą pačią dieną, kai Sony paskelbė apie galimą kainų kėlimą, jie taip pat pranešė apie 1,5 mlrd. eurų akcijų supirkimo programą. Tai aiškiai rodo, kur yra tikrieji Sony prioritetai – akcininkų gerovė, o ne vartotojų apsauga. Kai Nintendo ir Microsoft neseniai pakėlė savo konsolių kainas (pavyzdžiui, Xbox kainos šoktelėjo apie 50 eurų, o Nintendo padidino Switch 2 priedų kainas 5–10 %), Sony atsiduria keblioje padėtyje: kelti kainas ir rizikuoti fanų pykčiu ar prisiimti kaštus patiems?

Sony CEO Hiroki Totoki užsiminė apie galimybę gaminti PS5 JAV, vadindamas tai „efektyvia strategija“. Tačiau realybė kitokia – beveik visos PS5 dalys gaminamos Azijoje (Taivane, Korėjoje ir Kinijoje) tokių kompanijų kaip TSMC, SK Hynix ar Micron Technology. Net jei Sony perkeltų gamybą į JAV, tai būtų tik simbolinis žingsnis – galbūt jie tik surinktų konsoles JAV, bet tai neatneštų naudos šiuo metu, ypač žinant, kad infrastruktūros perkėlimas užtruktų dešimtmečius, na o mums, geimeriams, nesvarbu kas, teks mokėti konkrečiai daugiau.
Stellar Blade PC versija: regioniniai blokavimai ir Denuvo DRM
Sony nesitenkina vien kainų kėlimu – jie dar ir riboja prieigą prie žaidimų. Stellar Blade, ilgai lauktas PlayStation hitas, pagaliau pasirodys PC platformoje birželio 11 d., tačiau džiaugsmą temdo rimtos problemos. Remiantis SteamDB duomenimis, žaidimas blokuojamas net 132 šalyse, įskaitant didelę dalį Afrikos, Viduriniųjų Rytų, Azijos ir net kai kurias Europos šalis, kitaip tariant mūsų visą Baltiją. Lietuvoje, oficialiai nusipirkti ar net peržiūrėti Stellar Blade Steam platformoje negalėsi – jokios prieigos, ir viskas. na yra Epic Games, ten, šiuo metu, jokių regioninių ribojimų nėra, bet tai Epic Games…

Negana to, Stellar Blade PC versija turės Denuvo Anti-Tamper DRM – trečiosios šalies apsaugos sistemą, kuri geimerių bendruomenėje yra „labai mylima“. Denuvo kelia rūpesčių dėl galimų veikimo trikdžių, kadrų per sekundę sumažėjimo (FPS drops), modifikavimo ribojimų ir ilgalaikio žaidimų išsaugojimo problemų, nes jei yra Denuvo, tai garantuotai žaidimas tau nepriklausys, o dar ir privalėsi prie interneto būti prisijungęs, kad galėtum single-player žaidimą žaisti. Dar vienas smagus momentas yra tas, kad žaidimas yra jau metų senumo, tačiau standartinis leidimas kainuoja 69,99 eurų, o pilnas leidimas – 89,99 eurų. Tai kitaip tariant, dar vienas Sony kainų kėlimas. Ačiū, Sony!
Viena iš teorijų, kodėl žaidimas blokuojamas tiek daug šalių, siejama su specialiu „Planet Diving Suit“ skinu , kurį žaidėjai gali atrakinti susieję savo PSN ir Steam paskyras. Ši funkcija galėjo netyčia būti įjungta standartinei versijai, kas galėjo privesti prie globalaus regioninio blokavimo kaip greito sprendimo. Oficialus Stellar Blade X (Twitter) paskyros atsakymas patvirtino, kad PSN paskyra nėra privaloma PC versijai, tačiau kūrėjai atrodo sutrikę dėl blokavimo, klausdami vartotojų, kur jie gyvena, ir žadėdami išspręsti problemą.

Sony strategija: pelnas svarbiau už viską
Sony sprendimai kelia rimtą susirūpinimą. Galimai antras kainų kėlimas, paremtas tarifais, kurie aktualūs tik JAV, atrodo kaip pasiteisinimas didinti pelną, o ne spręsti problemas – ypač kai kompanija tuo pat metu vykdo milijardinę akcijų supirkimo programą. Tuo tarpu Stellar Blade regioniniai blokavimai, paveikiantys Lietuvą, ir Denuvo DRM pridėjimas rodo, kad Sony nesirūpina žaidėjais. Vietoj to, kad džiugintų fanus, jie kuria naujas kliūtis – nuo finansinių iki techninių. Galėtų Sony bent nusivesti romantiškos vakarienės geimerius prieš bandant juos taip baisiai „paturėti“.