Kinų žaidimų milžinė HoYoverse, kuri sukūrė fenomenaliai sėkmingą „Genshin Impact“, šiuo metu išgyvena sudėtingą transformacijos periodą. Po meteoriškai kilusia sėkme globalinėje žaidimų rinkoje, bendrovė susiduria su augančiais iššūkiais ir ieško naujų kelių, kaip užtikrinti savo ateitį technologijų pasaulyje.
Nuo studentų projekto iki pasaulinio žaidimų giganto
2011 metais trys Šanchajaus Jiao Tong universiteto studentai – Cai Haoyu, Liu Wei ir Luo Yuhao – įkūrė žaidimų kūrimo studiją universiteto bendrabutyje. Pradžioje vadinama „Mihoyo“, kompanija savo pavadinime užkodavo ambicingą viziją: „Mi” simbolizavo mobilųjį internetą, o „H” ir „Y” įamžino dviejų įkūrėjų vardus. Jaunieji kūrėjai pasiskelbė esantys „tech otakus” – technologijų entuziastai ir anime gerbėjai, pasiryžę pakeisti pasaulį.

Praėjus dešimtmečiui, 2022-aisiais, jau tapę rimtu žaidimų rinkos žaidėju, jie pervadino savo tarptautinį prekės ženklą į „HoYoverse“, taip žengdami žingsnį link platesnės globalinės identifikacijos.
„Genshin Impact” – proveržis, pakeitęs žaidimų industriją
Tikroji HoYoverse sėkmės istorija prasidėjo 2020 metų rugsėjį, kai pasaulinės pandemijos įkarštyje buvo išleistas „Genshin Impact”. Šis nemokamas žaidimas pasižymėjo unikaliu atviro pasaulio dizainu, primenančiu „The Legend of Zelda: Breath of the Wild”, bei misijų sistema, kiek panašia į „Skyrim“ ir kitus populiarius vakarietiškus RPG žaidimus. Na ir aišku „Digital Waifus“
Nors žaidimas buvo nemokamas, tačiau jis tapo pelno mašina dėka „gacha” mechanikos – sistemos, kuri skatina žaidėjus leisti pinigus už galimybę „atsitiktinai“ gauti naujus personažus ir ginklus. Ir žinant kokio tipo tai žaidimas, būtent personažai ir jų aprangos, pagrinde ir sukūrė šią pinigų spausdinimo mašiną. Per pirmąjį mėnesį „Genshin Impact“ tapo ypatingai pelninga mobiliųjų žaidimų sensacija visame pasaulyje.

Išlaidos žaidimo kūrimui siekė apie 89 milijonus eurų – tai mažesnis nei daugelio vakarų AAA žaidimų biudžetas. Tačiau investicija atsipirko su kaupu – žaidimas uždirbo šią sumą vos per dvi savaites po išleidimo ir toliau generavo milijardines pajamas. Kitaip tariant, kol vakarietiškos studijos kūrė politizuotus žaidimus, HoYoverse sukūrė tobulą piniginės tuštinimo aparatą.
Sėkmės kaina: vidinis konkuravimas ir pajamų mažėjimas
Po „Genshin Impact” triumfo, HoYoverse, tarsi neturėdama geresnių idėjų, toliau plėtė savo žaidimų asortimentą pagal tą patį šabloną, išleisdama „Honkai: Star Rail“ 2023 metais ir „Zenless Zone Zero” 2024-aisiais. Tačiau, nors visi trys žaidimai kartu uždirbo daugiau nei 7,4 milijardo eurų mobiliuosiuose įrenginiuose, įvyko tai, ko galėjo tikėtis bet kuris penktokas – kiekvienas naujas produktas pradėjo „ėsti“ ankstesnių žaidimų pajamas.
Analitikai pastebėjo nerimą keliančią tendenciją – kiekvienas naujas žaidimas per du ketvirčius perpus sumažindavo ankstesnio žaidimo pajamas, tarsi žaidėjai turėtų begalinius pinigus visiems HoYoverse produktams. 2024 metais HoYoverse bendros pardavimų pajamos krito 23% iki 4,1 milijardo eurų. Kas galėjo pagalvoti, kad trys beveik identiški žaidimai galiausiai pradės konkuruoti tarpusavyje?

„Jie susiduria su kanibalizacija,“ – teigia „Sensor Tower” analitikas Sam Aune. „Zenless Zone Zero” startas rodo, kad bendrovė gali būti pasiekusi anime RPG rinkos ribas. Naujasis žaidimas per pirmąjį ketvirtį uždirbo mažiau nei pusę to, ką uždirbo ankstesni produktai savo debiuto metu.
Naujas skyrius: milijardieriaus posūkis į dirbtinį intelektą
Siekdamas diversifikuoti veiklą ir atrasti naujus augimo kelius (ar galbūt tiesiog sekdamas naujausią Silicio slėnio madą), HoYoverse įkūrėjas Cai Haoyu, dabar 30-metis milijardierius, kurio turtas vertinamas 7 milijardais eurų, priėmė „drąsų” sprendimą. Jis atsistatydino iš HoYoverse vadovo pareigų ir 2023 metais įkūrė naują dirbtinio intelekto startupą pavadinimu „Anuttacon” Kalifornijoje. Kaip originaliai!
Naujosios įmonės vizija – kurti inovatyvią interaktyviąją mediją, pasitelkiant dirbtinio intelekto galimybes. Pirmasis projektas – kosminis žaidimas „Whispers from the Star“, kuriame žaidėjai bendrauja su dirbtinio intelekto sugeneruotais dialogais kalbančia veikėja. Taip, jūs teisingai supratote – didžiausias jų inovacijos pavyzdys yra fiktyvi mergina, kuri kalbės sugeneruotais sakiniais. REVOLIUCIJA!!!
„Anuttacon“ pritraukė įspūdingą patirtį turinčius specialistus – Xin Tong, turintį 25 metų patirtį „Microsoft Research Asia“, bei Xiaojian Wu, dirbusį su dirbtinio intelekto technologijomis „Microsoft“ ir „Meta“ kompanijose. Matyt, jiems patiko idėja keisti žaidimų industriją tekstus generuojančia programa.
Nors oficialiai teigiama, kad „Anuttacon“ ir HoYoverse yra „visiškai nepriklausomos“ įmonės (tikrai, tikrai patikėkite tuo!), akivaizdu, kad už abiejų stovi ta pati vizija – sukurti virtualų pasaulį, kuris iki 2030 metų taptų „realesnis už realybę“.
Ateities planai ir nauji horizontai
HoYoverse nespaudžia panikos mygtuko – jie aktyviai plečia savo žaidimų kūrimo pajėgumus, samdydami talentus iš tokių vakarietiškų studijų kaip „Ubisoft“ ir „EA“. Kompanija kuria naujus projektus, įskaitant atviro pasaulio žaidimus ir ūkininkavimo simuliatorius, siekdama pritraukti platesnę auditoriją.
Vienas ambicingesnių projektų, kodiniu pavadinimu „Project Shanghai“, įkvėptas „Grand Theft Auto“ serijos, patyrė vystymosi sunkumų. Jis jau buvo du kartus nutrauktas ir paleistas iš naujo, o dalis JAV darbuotojų atleista dėl koordinavimo problemų tarp skirtingose šalyse veikiančių komandų.
Nepaisant šių iššūkių, HoYoverse išlieka žaidimų industrijos gigantu su 6000 darbuotojų komanda ir tvirtu finansiniu pagrindu. Kompanija naudojasi ir Kinijos vyriausybės parama, kaip viena iš programinės įrangos kūrimo pionierių šalyje.
Kritiškas žvilgsnis į ateitį
Ne visi analitikai optimistiškai vertina HoYoverse strategiją. Robert Wynne iš „Rising Tide Studios” negaili karčios tiesos: „Jie paima ekonominę sistemą ir papuošia ją patraukliu fasadu. ‘Genshin Impact’ primena ‘Zelda’, ‘Zenless Zone Zero’ – ‘Persona’. Jie taip gerai perprato žaidėjų elgesį, kad žino, ko ir kada tu nori.“ Kitaip tariant, HoYoverse sukūrė tobulą formulę, kaip išvilioti pinigus iš geimerių, apgaubdami tą mechanizmą populiarių žaidimų imitacijomis.

Dirbtinio intelekto integravimas taip pat kelia susirūpinimą. „Whispers from the Star” anonsas nesulaukė didelio susidomėjimo (kas galėjo pagalvoti?), o žaidėjai išreiškia nerimą, kad dirbtinis intelektas gali pabloginti žaidimų kokybę ir sumažinti darbuotojų poreikį kurybiniame procese. HoYoverse jau sulaukė kritikos, kai atleido balso aktorius, išdrįsusius išreikšti susirūpinimą dėl dirbtinio intelekto naudojimo. Pats Cai Haoyu viešai svarstė apie dirbtinio intelekto įtaką: „Gal mums verta pagalvoti apie karjeros keitimą,“ – rašė jis „LinkedIn” platformoje. Panašu, kad net ir milijardierius jaučia potencialią grėsmę savo verslui.
Ar HoYoverse pavyks sėkmingai transformuotis ir išsaugoti savo lyderiaujančią poziciją žaidimų rinkoje? Ar dirbtinio intelekto integravimas padės sukurti naują interaktyviosios medijos formą, ar tai tik desperatiškas bandymas įšokti į naujausią technologinį traukinį? Į šiuos klausimus atsakys tik laikas, tačiau viena aišku – kompanija, prasidėjusi nuo trijų studentų svajonės Šanchajaus bendrabutyje, jau pakeitė pasaulinę žaidimų industriją. Ar į gerą? Abejoju, nes panašu, kad ji tik bando išlaikyti savo piniginę pilną visom įmanomom priemonėm.