Clair Obscur: Expedition 33 – 2025 m. sensacija, kuri užkariavo geimerių širdis ir net Prancūzijos prezidento dėmesį. Vos 33 kūrėjų komanda iš Sandfall Interactive sukūrė šedevrą, kuris lenkia milžiniškus AAA projektus. Bet už šios sėkmės slypi netikėta istorija: žaidimo režisierius Guillaume Broche paliko Ubisoft, nes ten tiesiog nuobodžiavo. Štai kaip aistra ir drąsa pagimdė vieną geriausių šių metų žaidimą.
Nuobodulys Ubisoft: kodėl Guillaume Broche išėjo?
Guillaume Broche, Clair Obscur: Expedition 33 režisierius, dirbo Ubisoft kaip prekės ženklo plėtros vadovas ir naratyvo kūrėjas. Tačiau 2020 m., per pandemiją, jis BBC prisipažino: „Buvau nuobodžiaujantis savo darbe ir norėjau daryti kažką kitokio.“ Ubisoft – milžiniška kompanija su beveik 20 000 darbuotojų, milijardiniais biudžetais ir dešimtmečių patirtimi – nesugebėjo išlaikyti tokio talento. Kodėl? Atsakymas paprastas: Ubisoft užgožia kūrybiškumą. Biurokratija, live-service žaidimų spaudimas ir pertekliniai reikalavimai užgesino Broche aistrą. Jis nenorėjo nieko neįmanomo – tik galimybės kurti žaidimą iš širdies. Bet Ubisoft to nesuprato.

Taigi Broche metė darbą ir nusprendė įgyvendinti vaikystės svajonę – sukurti žaidimą, įkvėptą Final Fantasy serijos. Neturėdamas didelių resursų, jis pradėjo ieškoti komandos neįprastais būdais: rašė laiškus balso aktoriams, ieškojo bendradarbių Reddit ir kituose forumuose. Viską lėmė ne CV ar korporaciniai standartai, o instinktas ir bendra kūrybinė energija. Ir tai suveikė – Sandfall Interactive subūrė 33 žmonių komandą, kuri aplenkė studijas, turinčias šimtus kartų daugiau darbuotojų.
Kaip gimė Expedition 33 komanda?
Broche sugebėjo surinkti neįtikėtiną komandą, daugiausia iš jaunų, bei aistringų talentų. Pavyzdžiui, Jennifer Svedberg-Yen atėjo į atranką kaip balso aktorė nemokamai įrašyti demo, bet galiausiai tapo pagrindine žaidimo rašytoja. Kompozitorius Lorien Testard buvo rastas per SoundCloud – jis niekada anksčiau nedirbo žaidimų industrijoje. Jennifer BBC sakė: „Tai vadinu Guillaume efektu. Jis labai gerai randa talentingus žmones.“ Broche kukliai teigia, kad tai „milžiniška sėkmė“, bet akivaizdu, kad jis turi akį talentams ir gebėjimą įkvėpti komandą. Jo lyderystė leido mažai 33 žmonių grupei sukurti žaidimą, kuris pranoksta AAA milžinus.

Broche pats apie komandą BBC kalbėjo taip: „Turime, mano nuomone, nuostabią komandą, daugiausia jaunų žmonių, bet jie tokie atsidavę projektui ir talentingi. Kažkaip tai suveikė, kas man vis dar atrodo nesuvokiama po tiek metų.“ Geimeriams tai visai neatrodo nesuvokiama – Expedition 33 sulaukė pasisekimo, nes buvo kurtas su aistra, o ne korporaciniais standartais.
Kas yra Clair Obscur: Expedition 33?
Clair Obscur: Expedition 33 – tai 2025 m. metų žaidimas, kurį geimeriai vadina šedevru. Tai ėjimais paremtas (turn-based combat) RPG, persmelktas XIX a. Prancūzijos estetikos. Žaidimas sujungia stiprią istoriją, įspūdingus vaizdus ir nuostabų garso takelį, kuris toks geras, kad norisi jo klausyti net už žaidimo ribų. Pagrindinė idėja – pasaulis, kuriame žmonės išnyksta, kai jų amžius „nudažomas“ antgamtinės būtybės. Tai mitinis, tačiau kartu labai realistiškas siužetas, kuris perteikia rankų darbo pojūtį, bet kartu pasižymi ir techniškai tobulu išpildymu.

Žaidimas išsiskiria tuo, kad jaučiasi unikalumas. Kai industrija pilna perkrautų biudžetų ir beširdžių perleidimų, Expedition 33 – tarsi gaivus oro gūsis. Vos 33 kūrėjai sugebėjo sukurti tai, ko nesugeba studijos su tūkstančiais darbuotojų. Ir tai ne tik kritikai giria – žaidimas užima aukščiausias vietas pardavimų topuose, pelnė pagyras ir net Prancūzijos prezidento dėmesį. Tai tikras metų žaidimo (GOTY) kandidatas.
Ubisoft klaida, kuri kainavo brangiai
Kaip Ubisoft, turėdama tiek resursų, leido Broche išeiti? Atsakymas – jie nebemoka vertinti tikros kūrybinės vizijos. Vietoj to, kad būtų suteikę Broche laisvę kurti, jie užgožė jį taisyklėmis ir nuobodybėmis. Dabar Ubisoft greičiausiai gailisi – jie turėjo talentą, kuris sukūrė žaidimą, kandidatuojantį į metų žaidimo titulą, tačiau leido jam išeiti ir pradėti nuo nulio. Tai didesnė klaida nei bet koks finansinis nuostolis ar skandalas. Expedition 33 įrodo, kad tikram šedevrui nereikia 800 žmonių komandos ar milžiniško biudžeto – užtenka vizijos, pasitikėjimo ir noro laužyti standartus ir taisykles.
Clair Obscur: Expedition 33 išleistas 2025 metų balandžio 24 dieną. Žaidimą galite žaisti su Playstation 5, Xbox Series ir PC (Steam ir Epic Games)