Epic Games vs Steam: kova dėl PC žaidimų karūnos

Ego

Steam“ neabejotinai yra viena populiariausių vietų pirkti ir žaisti kompiuterinius žaidimus – ir ne veltui. Nors „Epic Games Store“ vis dar bando pavilioti žaidėjus nemokamais žaidimais ir kitais triukais, „Steam“ paprastumas ir patogumas išlaikė ją viršūnėje net ir 2024-aisiais. Kaip „Epic Games“ siekia priversti „Steam“ nusilenkti jų valiai ir kaip „Steam“ atsako į šią komercinę kovą bei žaidėjų viliojimo karą, siekdama išlikti PC žaidimų karaliumi ateityje.

„Epic Games“ ir jų mūšis su mokesčiais

Galbūt žinote, o gal ir ne, bet „Epic Games“ priklauso „Unreal Engine“ – variklis, ant kurio pastatyta begalė žaidimų, tiek šedevrų, tiek visiškų nesąmonių. Jie taip pat yra „Fortnite“ kūrėjai – žaidimo, kuris, atrodo, pergyvens mus visus ir dar šimtą metų stovės kaip skaitmeninis paminklas, kai mes jau būsime tik dulkės.

Bet grįžkime prie esmės: „Epic“ kelerius metus pradėjo kovą su „Apple“ dėl šios kompanijos taikomo 30% mokesčio viskam, kas parduodama jų parduotuvėje. Tai buvo mokestis ir už tai kas parduodama programos ar žaidimo viduje, o ne tik parduotuvės puslapyje. Teismuose liejosi kraujas – perkeltine prasme, žinoma. Kodėl? Nes bet kuri programa ar pirkinys „Apple“ parduotuvėje buvo 30% brangesnis nei kitur, o kūrėjai turėjo dirbtinai kelti kainas, kad „Apple“ gautų savo dalį. Blogai visiems, išskyrus „Apple“.

Tim Cook (Apple) prieš Tim Sweeney (Epic Games)
Tim Cook (Apple) prieš Tim Sweeney (Epic Games)

Galų gale „Epic“ laimėjo bylą, ir „Apple“ teko nusileisti – mokestis sumažėjo, kūrėjai galėjo laisviau kvėpuoti, o 30% našta dingo. Panašią pergalę „Epic“ pasiekė ir prieš „Google“ dėl tų pačių priežasčių. Bet liko dar vienas milžinas – „Steam“. Taip, „Steam“ taip pat taikė 30% mokestį viskam, kas parduodama jų platformoje. Tiesa, jie vėliau šiek tiek pakoregavo taisykles: mokestis krenta iki 25%, kai žaidimas uždirba 10 milijonų dolerių, ir iki 20%, kai pasiekia 50 milijonų. Skamba neblogai? Ne visai – indie žaidimams, kurie sudaro didžiąją dalį ir retai kada peržengia 10 milijonų ribą, tas 30% mokestis lieka kaip akmuo ant kaklo.

Tim Sweeney ir jo karas prieš „Steam“ mokesčius

„Epic Games“ vadovo, Tim Sweeney nuomone, „Steam“ 30% mokestis dusina žaidimų kūrimą dėl gryno korporacinio godumo. „Epic Games Store“ siūlo 0% mokestį pirmam milijonui dolerių, kurį uždirba kūrėjas – tai tikras išsigelbėjimas mažoms studijoms, bandančioms išgyventi. O štai „Steam“? Iš pirmo milijono jie pasiima 300 000 dolerių, palikdami kūrėjui tik 700 000. Skamba daug ir „Steam“ už tai beveik nieko nedaro – tik leidžia žaidimui egzistuoti jų platformoje.

Dar 2017-aisiais Sweeney viešai skundėsi: „Nesuprantu, kodėl „Steam“ vis dar ima 30%. „Mastercard“ ir „Visa“ ima 2-5% už transakciją, o pralaidumas kainuoja apie 0,002 dolerio už gigabaitą.“ Realus mokestis, priklausomai nuo regiono, gali siekti net 32-35% ar daugiau. Kūrėjai atiduoda kone pusę pajamų „Steam“ ir kitoms šalims, kol patys pamato bent centą už žaidimus, prie kurių dirbo metų metus. Todėl ir matome alternatyvas, tokias kaip „Ubisoft“ ar „Activision Blizzard“ su „Battle.net“ – jos leidžia kompanijoms parduoti žaidimus tiesiogiai ir išvengti „Steam“ mokesčių, pasilikdamos arti 100% pajamų.

„Steam“ atsakas į „Epic Games Store“ iššūkį

Kai „Epic Games Store“ startavo su 88/12% pajamų dalijimu, „Valve“ išsigando. 2018-aisiais jie pristatė naują sistemą: 30% iki 10 milijonų dolerių, 25% iki 50 milijonų, ir 20% po to. Tai buvo gudrus ėjimas, kad didieji kūrėjai neišsilakstytų – ir jis suveikė. Net „Ubisoft“ grįžo į „Steam“ su savo žaidimais. Bet Sweeney nebuvo patenkintas.

2018 m. Tim Sweeney laiškas Gabe Newell
2018 m. Tim Sweeney laiškas Gabe Newell

Push to Talk“ išplatino Timo el. laišką Gabenui, kuriame sakė: „Jūs sakote pasauliui, kad stiprūs ir galingi gauna lengvatas, o 30% lieka smulkiems kūrėjams. Kodėl visiems neduodate geresnių sąlygų?“ -rašė jis. Tokia sistema naudinga tik didelėms kompanijoms, kurios lengvai peržengia 50 milijonų ribą, o mažesni kūrėjai lieka įstrigę 30% zonoje ir kvėpuoti jiems darosi išties sunku.

2017 m. Tim Sweeney laiškas Gabe Newell
2017 m. Tim Sweeney laiškas Gabe Newell

Sweeney ir „Steam“ bosas Gabe Newell apsikeitė laiškais ir ankščiau. 2017-aisiais Gabe klausė: „Ar darome ką nors, kas tave erzina?Sweeney atsakė, kad 30% mokestis nebeturi pateisinimo: „Paskaičiuokime: „Valve“ ima 30% už distribuciją, kūrėjai dar išleidžia 30% reklamai, 10% serveriams, 5% varikliui. Sistema pasiima 75%, o kūrėjui lieka 25% – blogiau nei 1990-ųjų parduotuvių ekonomika.“ Jo teigimu, „Fortnite“ ir „Paragon“ patirtis rodo, kad žaidimo iki 25 dolerių distribucija kainuoja vos 7% – tai kodėl „Steam“ vis dar reikalauja 30%?

„Epic Games Store“ augimas ir „Steam“ dominavimas

„Epic Games Store“ auga kaip ant mielių – iki 2024 m. pabaigos jie turėjo beveik 300 milijonų vartotojų ir apie 32 milijonus kasdienių žaidėjų. „Steam“ tuo tarpu turi 40 milijonų kasdienių vartotojų, tad „Epic“ artėja. Bet pinigai pasakoja kitą istoriją: 2024-aisiais „Steam“ uždirbo 10,8 milijardo dolerių, o „Epic Games“ – tik 1,09 milijardo. Skirtumas milžiniškas, ir jis rodo, kad „Steam“ vis dar karaliauja.

„Steam“ 2024 metų galimos pajamos
„Steam“ 2024 metų galimos pajamos
„Epic Games“ 2024 metų galimos pajamos
„Epic Games“ 2024 metų galimos pajamos

Nors „Epic“ yra draugiškesnė platforma mažiems kūrėjams, žaidėjams tai nelabai rūpi – jie renkasi patogumą ir gerus pasiūlymus, o „Steam“ čia nepralenkiama. „Epic“ vilioja nemokamais žaidimais, bet kai jų parduotuvė startavo, joje net nebuvo pirkinių krepšelio ir jų parduotuvė suvalgydavo nesuvokiamus kiekius operatyviosios atminties (RAM). „Steam“ vartotojo patirtis dar dabar lenkia „Epic“ net ne keliais žingsniais, o kilometrais.

Ką tai reiškia žaidėjams ir kūrėjams?

Sweeney nori, kad „Steam“ sumažintų mokesčius, bet tai labiau naudinga „Epic Games Store“ nei žaidėjams. Žaidėjai renkasi „Steam“ dėl patogumo, o ne dėl to, kas kiek uždirba. „Steam“ tiesiog sėdi, nieko nedaro ir kraunasi milijardus, kol „Epic“ bando kažką keisti. Jei „Epic“ privertė „Apple“ ir „Google“ nusileisti, gal vieną dieną jie palauš ir „Steam“. Bet kol kas „Steam“ lieka PC žaidimų karaliumi, o „Epic“ dar turi įdėti daug darbo, kad bent priartėtų prie to ką Gabe Newell yra pasiekęs.

Ką „Epic Games Store“ turėtų padaryti, kad žaidėjus prisiviliotų? Daugiau nemokamų žaidimų? Pigesni žaidimai paleidimo metu? Nutraukti anti vartotojiškas praktikas? Nepamirškime, kad „Epic Games“ priklauso lobistų grupei „Video Games Europe“, kurie viešai pasisako prieš žaidimų išsaugojimą ir vartotojų teises. Plius „Epic Games Store“ naudoja labai daug resursų ir nežinia kaip elgiasi su tavo duomenimis. Kitaip tariant, „Epic“ turi nemažai anti vartotojiškų praktikų. Tai gal reiktų jiems pradėti nuo to, norint palenkti žaidėjus į savo pusę? O gal Sweeney tik svajoja, manydamas, kad gali laimėti šią kovą?

„Epic“ uždirba krūvas pinigų iš „Fortnite“ ir „Unreal Engine“, kuris naudojamas „Steam“ esančiuose žaidimuose, tad jie nėra vargšai. Tai dviejų milžinų kova, o mes, žaidėjai, tik stebime, kaip griūva viskas aplinkui.

Susiję įrašai

Palikite komentarą

Nepraleisk naujienų

Sek memel play